Här uppdateras information löpande om föreningens fiberprojekt.
2024-06-27
Bindande anmälan angående gruppavtal fiber med Telia utskickad i brevlådan.
Sista svarsdatum 2024-08-11.
2024-06-07
Samtliga berörda medlemmar planeras ha fiber installerat till midsommar 2024-06-21.
Styrelsen jobbar med uppsägning av befintligt gruppavtal med Tele2 samt diskuterar vad som händer för de medlemmar som inte valt att installera fiber och vad som sker med det befintliga kabel-TV-nätet.
2024-06-06
En arbetsgrupp är startad som utreder gruppavtal för fiber.
Erbjudande har inkommit från Telia.
Enkät utskickad om intresse med svarsdatum senast 2024-06-16
2023-12-18
Projekteringsarbete pågår.
Hembesök för berörda medlemmar planeras under februari.
Markarbeten är beräknade att utföras under mars-maj.
Installation planeras under maj-juni.
Utsikt har lämnat ut information om installation av fiber med anmälningsblanketter.
Sista svarsdag 2023-10-15.
Extratämma hölls i Blästadskolans matsal
Tisdagen den 22 Augusti, 2023, kl 19.00.
Frågor och svar
2024-07-04:
Fråga
Det står att det ingår 15 playtjänster, vilka är det?
Svar
Preliminärt kanalutbud, kan förändras,
2024-06-27:
Fråga
Bindningstiden för Telias gruppavtal är 5år men kan jag säga upp avtalet i förtid?
Svar
Nej det går inte.
Fråga
Vad händer med mitt gruppavtal om jag flyttar?
Svar
Gruppavtalet följer fastigheten och den nya ägaren.
Fråga
Kan jag använda en egen utrustning istället för den som Telia tillhandahåller
Svar
Ja
Fråga
Vem äger utrustningen, dvs router och TV-box
Svar
Den ägs av Telia
Fråga
Var kan jag hitta mer information om tv, streaming och Telias Playtjänster etc
Svar
Fråga
Går det att titta TV på flera TV-apparater samtidigt via Telias TV-box?
Svar
Nej, det fungerar precis som idag.
Däremot kan du se hela ditt innehåll utan tv-box via de streamingtjänster som ingår för ditt paket alternativt via playtjänsten för berörda tv-kanalers utbud.
2024-06-08
Fråga
Går det att lägga till kanaler till erbjudandet. Tex. Viasat Sport?
Svar
Ja det går att lägga till samtliga av Telias paket. Dessa uppgraderingar faktureras till respektive hushåll direkt. Se https://www.telia.se/tv/paket
Fråga
Är det samma pris som gäller hela perioden ut eller hur mycket kan det höjas?
Svar
Telia tror inte att det kommer att höjas alls om man tittar bakåt i tiden. Men max KPI (konsumentprisindex) om det blir tal om höjning .
Fråga
Om problem uppstår, kan jag själv kontakta Telia för mina tjänster genom gruppavtalet och få ersättning för eventuella problem osv eller måste allt gå igenom föreningen precis som föregående avtal?
Svar
Vid problem med Telias tjänster kontaktas ett Service-nummer, 020-20 20 70 som är till för de kunder som har Telias gruppavtal.
Fråga
Det stod att det var en bindningstid på 5 år, vad innebär det?
Svar
Att vi inte måste förhandla om varje år utan vet att vi har ett avtal i 5 års tid
2024-02-18:
Fråga
Vilken bredbandshastighet ska jag välja?
Svar
Se filmen på Utsikt om hastigheter
Läs även mer om Bredband via fiber.
Fråga
Vilka leverantörer finns via stadsnätet Utsikt?
Svar
Läs mer om Internet, TV och telefoni på sidan Utsikt och serviceguiden
2024-01-28:
Fråga
Vad behöver jag tänka på inför hembesöket?
Svar från Utsikt
Avståndet mellan bredbandsswitch och anslutningen i ytterväggen ska vara så kort som möjligt.
Bredbandsswitchen ska sitta i ett torrt område.
Det behöver finnas ett vägguttag på 230 volt, gärna dubbelt för plats för Router.
Det är viktigt inför tomtgrävning att ev kablar i mark märks upp på förhand. Ex ledningar för gräsklippare, belysning mm som är lagt grunt ner till 30-40 cm.
2023-06-28
Fråga
Om jag inte beställer fiber nu, kommer jag kunna göra det senare?
Svar från Utsikt
-Ja det kommer ni, vi förbereder för alla och lämnar av vid tomtgräns. Men erbjudandet som ni fått nu kommer inte gälla framöver utan det blir då till vårt efteranslutningspris som är väsentligt högre.
Fråga
Kan man ha olika tjänsteleverantörer för TV & Internet?
Svar från Utsikt
- Absolut, det behöver inte vara samma.
Fråga
Hur blir grävningen på min tomt?
Svar från Utsikt
- Då ingår grävning den närmsta vägen från avlämningspunkten i gatan fram till ditt hus. Vi undviker i största möjliga mån att schakta i hårdgjorda ytor (t.ex. asfalt och plattor). Grov återställning ingår, återfyllnad av schakt sker med befintliga massor, återställning av ytskikt (t.ex. gräs, asfalt och plattor) ingår ej. Praktiska detaljer gås igenom vid hemma hos-besöket som entreprenören bokar efter att beställning skickats in.
Fråga
Hur beställer man tjänst (Internet/TV)?
Svar från Utsikt
- Ni kontaktar den tjänsteleverantör som ni vill ha och gör en beställning, eller går in via vår hemsida utsikt.se. På vår hemsida kan ni se tjänsteleverantörernas priser och jämföra.
Fråga
Är det några kostnader från Utsikt efter installationen?
Svar från Utsikt
- Nej, det är endast anslutningskostnaden som ni betalar till oss
Kontakt
Kontaktperson inom föreningen för fiberprojektet i Samfällighetsföreningen Blästad kan nås genom att skicka ett meddelande nedan eller på mail:
© 2007-2024 Samfällighetsföreningen Blästad