Fiberprojektet


Fiberprojektet

Information


Här uppdateras information löpande om föreningens fiberprojekt.



2024-06-27

Bindande anmälan angående gruppavtal fiber med Telia utskickad i brevlådan.

Sista svarsdatum 2024-08-11.


2024-06-07

Samtliga berörda medlemmar planeras ha fiber installerat till midsommar 2024-06-21.

Styrelsen jobbar med uppsägning av befintligt gruppavtal med Tele2 samt diskuterar vad som händer för de medlemmar som inte valt att installera fiber och vad som sker med det befintliga kabel-TV-nätet.


2024-06-06

En arbetsgrupp är startad som utreder gruppavtal för fiber.

Erbjudande har inkommit från Telia.

Enkät utskickad om intresse med svarsdatum senast 2024-06-16


2023-12-18

Projekteringsarbete pågår.

Hembesök för berörda medlemmar planeras under februari.

Markarbeten är beräknade att utföras under mars-maj.

Installation planeras under maj-juni.


Utsikt har lämnat ut information om installation av fiber med anmälningsblanketter.

Sista svarsdag 2023-10-15.


Extratämma hölls i Blästadskolans matsal
Tisdagen den 22 Augusti, 2023, kl 19.00.



Frågor och svar

2024-07-04:

Fråga

Det står att det ingår 15 playtjänster, vilka är det?

Svar

Preliminärt kanalutbud, kan förändras,

2024-06-27:

Fråga

Bindningstiden för Telias gruppavtal är 5år men kan jag säga upp avtalet i förtid?

Svar

Nej det går inte.


Fråga

Vad händer med mitt gruppavtal om jag flyttar?

Svar

Gruppavtalet följer fastigheten och den nya ägaren.


Fråga

Kan jag använda en egen utrustning istället för den som Telia tillhandahåller

Svar

Ja


Fråga

Vem äger utrustningen, dvs router och TV-box

Svar

Den ägs av Telia


Fråga

Var kan jag hitta mer information om tv, streaming och Telias Playtjänster etc

Svar

Se Telias hemsida 


Fråga

Går det att titta TV på flera TV-apparater samtidigt via Telias TV-box?

Svar

Nej, det fungerar precis som idag.

Däremot kan du se hela ditt innehåll utan tv-box via de streamingtjänster som ingår för ditt paket alternativt via playtjänsten för berörda tv-kanalers utbud.




2024-06-08

Fråga

Går det att lägga till kanaler till erbjudandet. Tex. Viasat Sport? 

Svar

Ja det går att lägga till samtliga av Telias paket. Dessa uppgraderingar faktureras till respektive hushåll direkt. Se https://www.telia.se/tv/paket


Fråga

Är det samma pris som gäller hela perioden ut eller hur mycket kan det höjas?

Svar

Telia tror inte att det kommer att höjas alls om man tittar bakåt i tiden. Men max KPI (konsumentprisindex) om det blir tal om höjning .


Fråga

Om problem uppstår, kan jag själv kontakta Telia för mina tjänster genom gruppavtalet och få ersättning för eventuella problem osv eller måste allt gå igenom föreningen precis som föregående avtal? 

Svar

Vid problem med Telias tjänster kontaktas ett Service-nummer, 020-20 20 70 som är till för de kunder som har Telias gruppavtal. 


Fråga

Det stod att det var en bindningstid på 5 år, vad innebär det?

Svar

Att vi inte måste förhandla om varje år utan vet att vi har ett avtal i 5 års tid



2024-02-18:


Fråga

Vilken bredbandshastighet ska jag välja?

Svar 

Se filmen på Utsikt om hastigheter

Läs även mer om Bredband via fiber.


Fråga

Vilka leverantörer finns via stadsnätet Utsikt?

Svar

Läs mer om Internet, TV och telefoni på sidan Utsikt och serviceguiden



2024-01-28:


Fråga

Vad behöver jag tänka på inför hembesöket?

Svar från Utsikt

Avståndet mellan bredbandsswitch och anslutningen i ytterväggen ska vara så kort som möjligt.

Bredbandsswitchen ska sitta i ett torrt område. 

Det behöver finnas ett vägguttag på 230 volt, gärna dubbelt för plats för Router.


Det är viktigt inför tomtgrävning att ev kablar i mark märks upp på förhand. Ex ledningar för gräsklippare, belysning mm som är lagt grunt ner till 30-40 cm.

 


2023-06-28


Fråga

Om jag inte beställer fiber nu, kommer jag kunna göra det senare?

Svar från Utsikt

-Ja det kommer ni, vi förbereder för alla och lämnar av vid tomtgräns. Men erbjudandet som ni fått nu kommer inte gälla framöver utan det blir då till vårt efteranslutningspris som är väsentligt högre.


Fråga

Kan man ha olika tjänsteleverantörer för TV & Internet?

Svar från Utsikt

- Absolut, det behöver inte vara samma.


Fråga
Hur blir grävningen på min tomt?

Svar från Utsikt
- Då ingår grävning den närmsta vägen från avlämningspunkten i gatan fram till ditt hus. Vi undviker i största möjliga mån att schakta i hårdgjorda ytor (t.ex. asfalt och plattor). Grov återställning ingår, återfyllnad av schakt sker med befintliga massor, återställning av ytskikt (t.ex. gräs, asfalt och plattor) ingår ej. Praktiska detaljer gås igenom vid hemma hos-besöket som entreprenören bokar efter att beställning skickats in.


Fråga
Hur beställer man tjänst (Internet/TV)?

Svar från Utsikt
- Ni kontaktar den tjänsteleverantör som ni vill ha och gör en beställning, eller går in via vår hemsida utsikt.se. På vår hemsida kan ni se tjänsteleverantörernas priser och jämföra.


Fråga
Är det några kostnader från Utsikt efter installationen?

Svar från Utsikt
- Nej, det är endast anslutningskostnaden som ni betalar till oss




Kontakt

Kontaktperson inom föreningen för fiberprojektet i Samfällighetsföreningen Blästad kan nås genom att skicka ett meddelande nedan eller på mail:

 
 
 
 
 


unsplash