Ladda elbil


Info om projektet Ladda elbil

Information från arbetsgruppen

Extratämma hölls i Blästadskolans matsal
Tisdagen den 22 Augusti, 2023, kl 19.00




2023-08-15

Ett förtydligande inför extrastämman på tisdag den 22 augusti.

Det blir aldrig tal om att vi medlemmar ska betala hela projektet att montera laddare i våra garage utan statsbidrag.

Om vi inte får något statsbidrag beviljat, ser vi inte att det är försvarbart att fullfölja projektet. Då måste vi lägga ner och öppna upp då möjlighet till bidrag finns.



2023-03-11

Förra året gick det ut en enkät om möjligheten att ladda bilar i garagen, till alla medlemmar i samfällighetsföreningen. Vid årsmötet 2022 redovisades enkäten.

Det blev en klar majoritet för att vi skulle gå vidare.
88 av totalt 114 fastigheter svarade på enkäten.
59 svarade JA
29 svarade NEJ


Syftet med denna enkät var att vi i samfälligheten skulle få en uppfattning om de boendes behov och syn på laddning av bil.

Efter kontakter med liknande samfälligheter har vi förstått att laddning i garagen är att föredra framför att ladda vid stolpar utomhus.
Svaren var inte bindande utan enbart en undersökning för att utreda intresset. Även om det just nu inte är aktuellt för alla att köpa elbil så anser vi att möjligheten att ladda utgör en värdesäkring av våra hus inför en eventuell försäljning. Det är flera samfälligheter i vårt närområde som är klara med den här processen och har börjat ladda sina bilar.


Garagen, som vi nu nyttjar, är inte kopplade till fastigheten, utan ägs av samfälligheten. Så investeringen gäller alla garage. Därför måste alla vara med och betala. Vi undersöker därför i första hand intresset för möjligheten att ladda bilar i garagen. Vi undersöker även om det går att montera några laddpunkter på södra gaveln av sista garaget mot grannsamfälligheten. Dom laddpunkterna skulle också kunna leverera lite högre laddström.
Styrelsen har tidigare tittat på denna lösning att fixa till fler parkeringsplatser. Då ansåg styrelsen att det skulle bli ganska dyrt. Vi får undersöka detta vidare. Några medlemmar har undrat om det är möjligheten att dra elkablar från varje hus till garagen. Detta är omöjligt av tekniska, formella och, inte minst, ekonomiska skäl.


Utvecklingen mot eldrift av bilar är närmast explosiv! Bilbranschen spår att inom en tioårsperiod kommer elbilar att utgöra 80% av nybilsförsäljningen. Vi ser redan nu, inom vårt område, att intresset för möjligheter till laddning ökar. Flera boenden inom området har visat intresse och någon har t.o.m. funderat på att sälja sitt hus för att möjlighet att ladda inte finns. Även om det just nu inte är aktuellt för alla att köpa elbil så anser vi att möjligheten att ladda utgör en värdesäkring av våra hus inför en ev. försäljning. Utvecklingen är sådan att en presumtiv köpare efterfrågar om det finns möjlighet att ladda bilen.


Självklart innebär en uppgradering av elsystemet en kostnad för oss medlemmar. Genom prel. offerter från tre entreprenörer och Tekniska Verken anser vi dock att kostnaden är överkomlig, jämfört med risken att värdet av våra hus kommer att sjunka avsevärt om inte åtgärder kommer till stånd. Förr eller senare måste samfälligheten bygga ut laddmöjligheter.


Just nu är det fortfarande förmånligt att göra uppgraderingen eftersom 50% av kostnaden upp till 30 000 kr erhålls i statsbidrag. Alltså kostar det 30 000 kr så betalar vi 15 000 kr/fastighet. Allt däröver får vi betala fullt ut.


Utförande: Tekniska Verken placerar en transformator, på gräset mellan våra samfälligheter, öster ut på vår mark. Transformatorn ska försörja alla garage med el, som då endast är avsätt för laddning av våra bilar, helt bortkopplad från övrig el i garaget.
Det blir dyrt och besvärligare att lägga ner kablar i asfalten. Därför är det lämpligare att lägga ledningarna norr om våra garage (mot Ekholmsvägen). Anslutning sker sedan med ledningarna på gavlarna av garagen. Då blir det endast vid vår infart till området som vi behöver bryta upp asfalten. Där tar också Tekniska Verken elen till transformatorn.


Se ett första utkast på planskiss för elinstallation, under länkar till höger.


Vår målsättning är att inför årsmötet, kunna lämna mer information hur vi ska gå vidare.
Vi behöver fler medarbetare i arbetsgruppen om vi ska kunna komma vidare.
Anmäl intresse till någon av oss via kontaktuppgifterna längst ner på sidan.


/Arbetsgruppen

Sören Malm Ekhv 369

Fredrik Hjärtström Ekhv. 443



Frågor och svar

2023-06-28


Fråga 1

Varför väljer man att sätta laddningspunkterna i garagen och inte på parkeringsplatserna utvändigt? Bilarna blir större och större och vissa har svårt att komma in i garaget och kommer då att ha det svårt att ladda.


Svar 1 från Arbetsgruppen

Då den lösningen innebär mera arbeten med att gräva i asfalt och återställa asfalt så kommer det att bli betydligt dyrare att sätta upp laddningspunkter på de utvändiga parkeringarna.
I dagsläget så finns det inte el på parkeringarna utvändigt och ifall vi drar el till de parkeringarna så krävs det enligt regelverket en ombildning av samfälligheten. En process hos Lantmäteriet som är kostsam och långdragen.


2023-07-26


Fråga 2a
Det är ju samfällighetens garage, alltså inte jag som äger garaget.
Varför ska jag då betala 15000 kr för en installation i ett garage som jag bara lånar och som jag dessutom inte kommer att utnyttja?
Även om majoritet röstar för detta, så kan ni ju inte tvinga de som inte vill betala för detta. Det är ju samma sak som att jag skulle bekosta en renovering i en lägenhet som jag hyr.


Fråga 2b
Garagen är inte vår privata egendom utan de tillhör samfälligheten. Om de nu inte är våra, hur kommer det sig att vi "tvingas" att betala för något som inte tillhör våra privata fastigheter?


Svar 2 a+b från Arbetsgruppen

När du köper en fastighet som ingår i en samfällighet blir du som fastighetsägare automatiskt medlem i en samfällighetsförening. Föreningen ansvarar för förvaltningen av samfällighetens gemensamma ytor och anläggningar. Medlemmar i en samfällighetsförening betalar en avgift till föreningen.
Tänk på att du som medlem inte personligen är delägare i de ytor eller anläggningar som föreningen ansvarar för. Exempelvis garaget ingår således inte i fastigheten.
Se det som att ni gemensamt förvaltar dem på bästa sätt. När du säljer ditt hus tar den nya ägaren över ansvaret och rättigheten att nyttja anläggningen.


”””””””””””””””””


Fråga 3
Finns det något sätt att inte ingå i installationen, för som jag förstod det också så får alla betala om det blir ett majoritetsbeslut?
Kan man avsäga sig garaget om man känner att det inte är relevant?


Svar 3 från Arbetsgruppen
Enligt lagen om samfällighet så kan man inte gå ur samfälligheten eller avsäga sig delar av samfälligheten. Det enda sättet att går ur samfälligheten är tyvärr att sälja fastigheten.


”””””””””””””””””

Fråga 4
Att kabeldragningen ska gå till alla garageplatser är förstås det enda rimliga.
Men den enskilda laddpunkten är ju individuell och till nytta bara för den enskilde garageägaren. Lika rimligt som det är att kabeln går till alla garage, lika rimligt är det därför att varje enskild garageägare bestämmer om det ska finnas en laddpunkt i sitt garage eller inte.


Svar 4 från Arbetsgruppen
Varje enskild fastighetsägare bestämmer inte om det ska finnas en laddplats i garaget.
Vi gör en skriftlig och bindande omröstning bland våra medlemmar om vi skall gå vidare eller ej.

En extra föreningsstämma är utlyst, nu den 22 aug 2023, där resultatet av omröstningen redovisas. Har vi då erhållit en majoritet för att gå vidare är beslutet giltigt och skall följas av samtliga medlemmar (lagen om samfälligheter).

Om det blir en majoritet för att inte gå vidare så avslutas projektet.


”””””””””””””””””

Fråga 5
Fibern är ju frivillig där priset justeras beroende på antal intresserade, hur kommer det sig att laddplatserna inte har samma princip?


Svar 5 från Arbetsgruppen
Med fibrer är det annorlunda. Föreningen ska inte äga fibern utan det ska ägas av våra egna fastigheter. Samfälligheten upplåter endast marken för att kunna dra fiber.


”””””””””””””””””

Fråga 6
Kabeln har, förmodar jag, lång teknisk livslängd. Däremot går väl utvecklingen med laddpunkter framåt, så att den laddpunkt som nu installeras är omodern – och kanske utsliten? – om, säg, tio-femton år?


Svar 6 från Arbetsgruppen
Man uppdaterar laddboxarna på samma sätt som en mobiltelefon med ny mjukvara.
Självklart hamnar man efter många år i ett läge då man blir tvingat att byta ut komponenter i boxarna för att kunna uppdatera.
Det tar lång, tid hur lång tid, är svårt att uppskatta.
Det är 5 års garanti på alla laddboxar och installationen.


”””””””””””””””””

Fråga 7
I mina ögon borde det inte vara tekniskt svårt att låta kabeln sluta i ett uttag utan laddningsapparat.


Svar 7 från Arbetsgruppen
Det är inte ekonomiskt försvarbart att bara dra fram el till laddboxen utan att ansluta.
Det skulle bli för dyrt.


”””””””””””””””””

Fråga 8
Samfällighetsföreningen Blästads befintliga anläggningsbeslut från slutet av 70-talet behöver tolkas av er så att det omfattas av att komplettera med laddpunkter i garaget. Annars finns en risk att ett kommande beslut om laddstationer strider mot anläggningsbeslutet.
Har ni tolkat innehållet och utformningen i anläggningsbeslutet och vad är isåfall tolkningen?


Svar 8 från Arbetsgruppen
Liknande samfälligheter som vår med liknande anläggningbeslut har trots det installerat laddboxar efter att ha varit i kontakt med kommunlantmäteriet. Besked från kommunlantmäteriet har varit att installation av laddboxar i garage är en gråzon, men eftersom garagen redan har installation av el bör det kunna accepteras.


”””””””””””””””””

Fråga 9
Har ni kollat på och övervägt att att göra en omprövning av anläggningsbeslutet hos Lantmäteriet så att garagen med laddstationer finns med i ändamålet?


Svar 9 från Arbetsgruppen
En ny förrättning är dyrbar (ca 125.000kr). Med hänsyn till ovanstående (svaret på fråga 7) samt kostnaden avser vi inte att göra en ny förrättning.


”””””””””””””””””

Fråga 10
Tidigare har det ju funnits både Sopsektion och KabelTV-sektion med egna andelstal i föreningen.
Hur ser ni på att ansöka hos Lantmäteriet om en egen separat sektion där ansvar och kostnader fördelas endast mellan de fastigheter som vill ha laddstation i garaget.


Svar 10 från Arbetsgruppen
Sopsektionen och kabelsektionen har vi själva bekostat utan statsbidrag. Statsbidrag för installation av laddboxar riktar sig till fastighetsägare (samfälligheten) Det är därför mycket tveksamt om en sådan lösning är möjlig.
Om man bildar en sektion bara för att ladda bilar utan att ta höjd för vidare utbyggnad i framtiden skulle det ändå bli väldigt dyrt.


”””””””””””””””””

Fråga 11
Kan ni förtydliga och förklara hur bidragsprocessen går till för en Samfällighetsförening som söker bidraget Ladda Bilen från Naturvårdsverket.


Svar 11 från Arbetsgruppen
Samfälligheten ansöker om bidrag, grundat på anbud från en tänkbar entreprenör.
Bidraget betalas ut så snart samfälligheten redovisar faktiska kostnader genom att skicka in kvittenser på att anläggningen är betald.

Det innebär att samfälligheten kanske måste ta ett kort lån (max sex månader) eftersom anläggningen måste vara betald innan ansökan om utbetalning sker.
Skulle installationen inte komma till utförande avsäger samfälligheten möjligheten att nyttja bidraget.
Likaså kan man meddela om anläggningen blir billigare än beräknat och då reduceras bidraget.


”””””””””””””””””

Fråga 12
Bidraget Ladda Bilen från Naturvårdsverket har en begränsad budget som bestäms varje år.
Hur ni ser på möjligheten att få bidrag?


Svar 12 från Arbetsgruppen
Staten har hittills inte signalerat att det kommer att försvinna eller reduceras, men med tanke på statens finanser är det fullt möjligt att så kommer att ske.
Om ansökan om statsbidrag sker per omgående ser vi ingen anledning till att vi inte skulle erhålla bidraget.
Om staten drar in bidraget ser vi inga ekonomiska möjligheter att fullfölja projektet.


”””””””””””””””””

Fråga 13

Den tekniska utvecklingen av ”elektrifiering av transportsektorn” går väl rätt raskt?! För några år sedan talade man om att förse landsvägarna med någon form av kontaktledning. Det verkar nu vara överspelat. I stället talas det om batteridrift och samtidigt också alltmer om dess bekymmer såsom batteriernas låga energitäthet och råvaruproduktionens miljöpåverkan (och annat?). För större fordon (tåg, flyg, lastbilar?) pågår nu i stället en utveckling och ett testande av vätgas som drivmedel.
Det är helt enkelt svårt att i dagsläget veta hur bilar kommer att drivas i också en nära framtid. Det är också svårt att veta om och hur bidrag till omställning från fossila bränslen kommer att se ut. De kan uppenbarligen båda dras in och skapas nya med omedelbar verkan.
Som laddstationsprojektet är ett stort projekt (över 3 miljoner kronor om jag förstått det rätt) vill jag därför aktualisera tanken att vi den 22 augusti inte bestämmer något mer än att hålla ärendet levande och öppet.


Svar 13 från Arbetsgruppen

Som du skriver, större fordon, båtar och tåg kommer med största sannolikhet i framtiden drivas med vätgas som produceras från vind, sol, vatten och eventuellt kärnkraft. Man tror inte längre på att mindre fordon ska tankas med vätgas. Vätgasen kommer man förmodligen också i framtiden att ha som mellanlagring från vind och sol. Gasen skickas sedan ut i elnätet efter att man omvandlat gasen till el. Stora fabriker kommer i framtiden också att utnyttja vätgasen för att få en fossilfri energi.


Utvecklingen går snabbt framåt med batterierna. Tittar vi exempelvis på ett litiumjonbatteri, som sitter i de flesta elbilarna, så har energitätheten på dessa batterier ökat med ungefär 233 procent på 25 år. Samtidigt har kostnaden för batterierna sjunkit med cirka 14 procent årligen. Litiumjonbatteriernas kapacitet är dock begränsad.
Mycket forskning pågår att framställa effektivare och miljövänligare batterier. Litiumsvavelbatterier är ett exempel som kan användas i allt från smarta telefoner till elfordon. Detta batteri räknar man med ska öka energitätheten tre gånger. De kan användas vid låga temperaturer och svavel är dessutom en billig och tillgänglig råvara.
Det finns många fler batterier som är långt framme i utvecklingsstadiet.
Vi har ju redan en utbyggd infrastruktur, elnätet, som är lätt att använda för att bl.a ladda bilar. Elnätet behöver också byggas ut för att möta alla krav i framtiden. Detta är de flesta medvetna om.
Efter 2030 finnas det i princip inga nytillverkade fossila bilar att köpa i Sverige.
Vad finns det för alternativ, till el, om vi ska köra våra bilar på fossilfri energi i framtiden? Jag vet ingen biltillverkare som inte tillverkar elbilar.
All energi går att omvandla till el och skicka den vidare i en redan färdig infrastruktur. Till exempel vind, vatten, sol, kärnkraft, mekanisk, rörelse, läges - energi m.m.
Det är mycket forskning, som pågår i världen, om hur vi ska skapa energi utan att belasta miljön.
Fusionskraft, är ett exempel, där man kopierar stjärnorna/solen för att skapa fredlig och säker energi. Det har byggts många anläggningar i världen som bygger på olika metoder. Tidigast på 2040-talet, kommer kanske den första kommersiella fusionsanläggningen i drift. Då har man löst energibehoven på jorden för all framtid.


Det är riktigt, vi vet inte om statsbidraget blir indraget nästa år. Jag pratade med Naturvårdsverket om detta i början av veckan. I mitten av december ska de få reda på om regeringen tänker ta bort bidraget för 2024. För vår del finns tid kvar att söka bidrag i år.
Det blir aldrig tal om att vi medlemmar ska betala över 3 miljoner kr.
Om vi inte får något statsbidrag beviljat, ser vi inte att det är försvarbart att fullfölja projektet. Då måste vi lägga ner och endast, som du skriver, öppna upp då möjlighet till bidrag finns.



Räddningstjänsten

Gällande just elbilsladdning är det något vi förväntar oss förekommer i garage och vi har ännu inte sett någon anledning att gå ut med särskilda anvisningar till detta, detta då vi inte tydlig kan se att själva laddningen eller själva förekomsten av elbilar innebär någon förhöjd brandrisk jmf. med fossildrift.

Bilbrand kan ju ske i garage oavsett laddning eller ej och det som eventuell brand i elbil kan innebära är att själva batteripaketet börjar brinna (mest troligt att det blir involverat i en brand som uppkommit av annan anledning) vilket i så fall ger ytterligare en dimension med de ämnen, framförallt fluorväte, som då produceras och att det då kan bli svårsläckt.

Det som händer är att det kan ske en termisk rusning i batteriet som inte är helt enkel att hantera. Sådan rusning skulle kunna ske om batteripaketet blivit utsatt för "yttre våld" (skulle kunna ske vid en trafikolycka) men också som sagt vid höga temperaturer såsom vid brand. Att batteripaket till en elbil spontant och utan någon påverkan skulle börja rusa och vara själva orsaken till brand är osannolikt. Risken är även väldigt liten vid laddning.


Räddningstjänsten Östra Götalands råd och anvisningar beskriver vår tolkning av tillämpliga lagar och regelverk som rör förvaring av brännbart material och brandfarlig vara (gas och vätska) i gemensamhetsgarage.

Läs gärna mer i Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps (MSB) information om förvaring av brandfarlig vara i hem och fritidsmiljön. Se länk till höger.


Kommentar arbetsgruppen:

  • Vi ska ha tydliga regler för vad som får finnas i garagen. Info ska finnas på vår hemsida.
  • Enbart ladda i laddboxar avsedd för billaddning. Annars stor risk för brand.
  • Elbil som varit med om krock får ej tas in i garage förrän den kontrollerats av verkstad m a p batteriskada.

Elsäkerhetsverket

Regelverk och krav på utförande förändras i takt med ändrad användning och att ny teknik införs. Denna förändring liksom det faktum att en elanläggning åldras tekniskt, innebär att den ibland behöver förnyas för att hållas säker.

Ansvaret för att elanläggningen hålls säker ligger på innehavaren. Eftersom laddning av laddbara bilar är en ny typ av användning som äldre elanläggningar sällan utformats för, kan det vara bra att känna till följande vid rådgivning.
Elinstallationer ska vara utförda enligt god elsäkerhetsteknisk praxis vilket innebär att svensk standard tillämpas som komplement till gällande föreskrifter.
Standardiseringen har identifierat ett antal risker med laddning av elfordon och ändrat utförandekraven så att nya elanläggningar ska kunna hantera dessa risker. Elinstallationsreglerna har därmed utökats med avsnitt 722 (under 2017) som detaljerar utförandekrav på laddpunkter för elfordon, för att uppnå̊ säker laddning.
Installation av en laddpunkt får endast göras av ett registrerat elinstallationsföretag med verksamhetstypen övriga anläggningar för användning av el.

Se mer information, länk till höger.

Lantmäteriet, utdrag

Behovet av att ladda elfordon ökar. Det medför att vissa samfällighetsföreningar vill installera laddningspunkter på den gemensamma parkeringsplatsen.

Här kan du läsa om vad som gäller.

Om det tillkommer nya behov i en gemensamhetsanläggning, t.ex. av laddningspunkter, behöver man ansöka om att lägga till dem i det s.k. anläggningsbeslutet. Det gör man hos Lantmäteriet.


Kommentar arbetsgruppen:
Vår samfällighet avser att montera laddningspunkter i garagen. Samfälligheten anses inte behöva göra en dyr lantmäteriförrättning eftersom det redan finns elinstallationer för belysning mm.


Villkor för gemensamhetsanläggning och laddningspunkter
I praktiken innebär det att de boende ska ha behov av anläggningen, både när den bildas och på längre sikt. Det ska vara relaterat till själva fastigheten och inte till fastighets-ägarens specifika behov.

Eftersom samhällsutvecklingen går mot allt fler laddningsbara personbilar och tillgången till hemmaladdning är betydelsefull, bör tillgången på laddinfrastruktur anses vara av väsentlig och stadigvarande betydelse.


- Måste alla fastighetsägare ansluta sig och vilka ska betala?
Om en fastighetsägare inte anser sig ha nytta av laddningspunkter, och motsätter sig delaktighet, kan Lantmäteriet ändå ta beslut om att fastigheten ska anslutas.


Rättsfall
Mark- och Miljööverdomstolen vid Svea hovrätt har tagit ställning i ett rättsfall. Domen överklagades till Högsta Domstolen som 2022-12-06 beslutade om att ej meddela prövningstillstånd.
Mark- och Miljööverdomstolens ställningstagande är att en förening som genom sitt anläggningsbeslut förvaltar garage och elledningar med elcentraler, också har rätt att besluta om att installera en lastbalanserare (laddmodul).


För mer ingående information, se länk till höger.

Kontakt

Arbetsgruppen för projekt ladda elbil i Samfällighetsföreningen Blästad kan nås genom att skicka ett meddelande nedan eller på mail:

 
 
 
 
 
unsplash